tel.: +48 606424705

info@thinkingzone.pl

al. Grunwaldzka 472

80-309 Gdańsk

08:30 - 16:30

Od pn. do pt.

tel.: +48 606424705

info@thinkingzone.pl

al. Grunwaldzka 472B

80-309 Gdańsk

08:00 - 16:00

Od pn. do pt.

Model VESS

Model VESS

W szkołach Thinking Zone od września 2018 uruchomiliśmy wdrożenie Modelu VESS.

Jesteśmy pierwszą i jak do tej pory jedyną szkołą w Polsce, która zdecydowała się na systemowe wdrożenie kultury myślenia krytycznego do swojej codziennej działalności.

Poniżej znajdą Państwo najważniejsze informacje o tej metodzie:

VESS jest wizjonerskim modelem edukacyjnym stworzonym przez edukatorów w firmie Edu1st z USA. Model gromadzi najlepsze pomysły z wielu metod i badań edukacyjnych na całym świecie i integruje je z wyraźnym celem kształtowania osób, które żyjąc w harmonii dodają wartości sytuacjom, z którymi się stykają. To postawa, która wpływa i przekształca jednostki jak i całe społeczeństwa.

Model VESS opiera się na myśleniu jako strategii pedagogicznej. Model ten rozumie, że życie szkolne musi dziś, w trzeciej dekadzie XXI wieku, wykraczać poza uczenie się treści akademickich i rozwijać kompetencje, umiejętności wśród uczniów, ale też nauczycieli.

Model został stworzony na początku 2010 roku i od tego czasu został z powodzeniem wdrożony w kilkudziesięciu (blisko 100) instytucjach edukacyjnych w Ameryce Łacińskiej, Stanach Zjednoczonych i Hiszpanii, a także zainspirował tysiące nauczycieli na całym świecie.

Teoria i koncepcja Modelu Vess:

  • Project Zero z Harvard University
  • 8 sił tworzących kulturę myślenia wg Rona Ritcharda
  • 16 nawyków umysłu wg Arthur L. Costa i Bena Kallick
  • Visible Thinking Karin Morrison, Mark Church, and Ron Ritchhart
  • Reggio Emilia
  • British National Curriculum
  • National Curriculum of New Zeeland
  • Primary Years Programme (PYP)
  • Logo Therapy
  • Lateral and Parallel Thinking by De Bono
  • Vygotsky’s proposal to develop thinking

Model VESS rozwija sześć obszarów, które wyznaczają dążenia człowieka do zrozumienia siebie, swojego świata i swojego miejsca w świecie.

  1.  Zrozumienie samego siebie, swojego fizycznego ciała i osobowości.
  2.  Zrozumienie kreatywności i innowacji.
  3.  Zrozumienie naszego związku ze światem przyrody i tego, jak dzielimy planetę.
  4.  Zrozumienie systemów, wzorców i procesów.
  5.  Zrozumienie ludzkich relacji, komunikacji, etyki i mądrości.
  6.  Zrozumienie, gdzie znajdujemy się w czasie i przestrzeni.

Każda instytucja wdrażająca Model VESS ma własną kulturę i własne projekty edukacyjne. Model VESS wyrównuje, wzmacnia, projektuje i ulepsza każdy projekt.

Model VESS rozumie, że transformacja edukacyjna jest procesem wymagającym czasu, akompaniamentu, wsparcia, rytmu, kontynuacji i dostosowania. Z tego powodu społeczności szkolne, które pragną prawdziwej, głębokiej i trwałej zmiany w czasie, muszą zobowiązać się do doświadczania tego procesu na wszystkich jego etapach. Instytucje edukacyjne, które postanawiają zaangażować się w ten proces, są częścią sieci szkół, które współpracują między nimi: Sieć Szkół VESS.

Jak ten proces przebiega w Thinking Zone?

  1. Szkolenie Vess 1 (3-dniowe szkolenie) – sierpień 2018
  2. Dostęp do zasobów, platformy, narzędzi, manuali – wrzesień 2018
  3. 2-dniowa sesja coachingowa w szkole z twórcami Vess – grudzień 2018
  4. Comiesięczne sesje coachingu (skype) przez cały rok szkolny 2018/2019
  5. Szkolenie Vess 2 (3-dniowe szkolenie) – sierpień 2019
  6. Dostęp do nowych zasobów i narzędzi – wrzesień 2019
  7. Udział 12 nauczycieli Thinking Zone w światowej konferencji VESS w Alicante w Hiszpanii – październik 2019
  8. 2-dniowa sesja coachingowa w szkole z twórcami Vess – marzec 2020
  9. Comiesięczne sesje coachingu (skype) przez cały rok szkolny 2019/2020

Proces wdrożenia pełnego Modelu potrwa do ok wrzesień 2022.
Nasza szkoła posiada już status szkoły modelowej, to oznacza, iż możemy pokazywać, dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi szkołami.

Od stycznia 2020 jesteśmy również oficjalnym Agentem na Polskę i Europę Wschodnią. Część naszych nauczycieli rozpoczyna szkolenia trenerskie, dzięki którym będą możliwe szkolenia innych szkół w Polsce.